sobota, 17 marca 2012

Chlebek numer 2 - razowy, mieszany

Ten chlebek również jest robiony na zakwasie. Jestem wielbicielką "ciężkich" i kwaskowatych chlebów o wyraźnym smaku. Podobnie wygląda moje upodobanie do ciast. Nie przepadam za suchymi wypiekami.
Chlebek powstawał praktycznie identycznie jak poprzedni. Zmieniły się tylko składniki i smak. Nieco łagodniejszy od poprzedniego lekko orzechowo słodkawy ale pasuje do każdego dodatku zarówno mięsa, twarożku, sera, past czy ryb.




Zaczyn: szklanka zakwasu w temp. pokojowej (ok 2h po wyjęciu z lodówki) + szklanka mąki orkiszowej razowej i 1/2 szklanki wody letniej, mieszam i odstawiam na godzinę.


przed wyrastaniem

po wyrośnięciu
 Pozostałe składniki:

  • 1/2 szklanki płatków owsianych
  • 3 łyżki otrąb pszenno - owsianych
  • 2 łyżki siemienia lnianego
  • 4 łyżki słonecznika + na posypkę
  • łyżeczka soli
  • 2 szklanki mąki żytniej typ 2000
  • 4 łyżki zarodków pszennych
  • 1 szklanka letniej wody 
  • 4 morele posiekane i 4 orzechy laskowe posiekane
  • 1/2 szklanki maślanki
Po godzinie wymieszałam dokładnie zaczyn z pozostałymi składnikami na ciasto, przełożyłam do wysmarowanej oliwą formy wysypanej słonecznikiem i płatkami owsianymi. Odstawiłam w ciepłe miejsce przykryte folią do wyrośnięcia na ok 6h. Jeśli macie słaby zakwas można dodać niewielką ilość drożdży. Wstawiłam do nagrzanego na 220 C wcześniej podlanego wodą piekarnika. Po 15 min zmniejszyłam temp. do 200C i po kolejnych 15 min do 180C. Piekłam jeszcze 20 min. Po wyjęciu wyjmujemy z formy na kratkę do ostygnięcia.

Z  tuńczykiem w oliwie, pastą pomidorową i kiełkami

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz